Gedeelte uit Hoofdstuk 1 over zelfliefde

Als je niet van jezelf houdt, is het erg moeilijk van iets of iemand anders te houden. Daarom begin ik dit boek met een hoofdstuk over zelfliefde.

Maak contact met je innerlijke kind

Hoe was jouw kindertijd? Kreeg je straf van je ouders? Waren je ouders afwezig, chaotisch, bang of depressief? De meesten van jullie zullen vroeg in je leven zijn geconfronteerd met moeilijkheden, verdriet en pijn.

De eerste stap in het openen van je hart en het ervaren van zelfliefde is het erkennen van je eigen innerlijke kind. Je zult van het kind in je moeten leren houden – het kind dat niet de liefde kreeg die het verdiende. Alleen jij bent in staat het kind te helen dat op een of andere manier niet goed behandeld werd.

Hoe kun je je innerlijke kind helen? Zoek eerst een oude foto op van jezelf als kind. Kies een foto die representatief is voor je innerlijke meisje of jongen. Zet deze foto op een plek waar je er iedere dag naar kunt kijken. Wanneer je naar de foto kijkt, vraag dan je innerlijke kind wat het vandaag nodig heeft. Misschien wil het spelen. Misschien wil het een wandeling maken. Misschien wil het meer rust. Maak er een gewoonte van iedere dag minstens één ding te doen voor je innerlijke kind. Wanneer je je innerlijke kind op deze manier erkent, houd je ervan, heel je het en help je het te groeien zodat het de stralendheid kan aannemen die achter de pijn is.

Iets anders wat je voor je innerlijke kind kunt doen, is meer spelen. Zoek leuke dingen om te doen – pluk bloemen, kijk naar een grappige film of giechel samen met een vriendin. Activiteiten die jou en je innerlijke kind koesteren, werken genezend. Neem een warm bad, koop mooie kleren of geniet van fijne geuren en geneeskrachtige oliën. Natuurlijk kun je je innerlijke kind op veel meer manieren koesteren. Maak er een gewoonte van contact te maken met je innerlijke kind om te ontdekken van welke speelse, koesterende activiteiten het het meest geniet. Wanneer je meer van deze dingen doet, vul je jezelf met liefde – de liefde die je in je kinderjaren hebt gemist.

Zoek een prettige plek in je lichaam voor je innerlijke kind – ergens waar je je handpalmen op kunt leggen – misschien je buik of je knieën. Als je innerlijke kind van streek is, gebruik dan je handen en woorden om het te troosten, gerust te stellen en te koesteren. Stel je innerlijke kind gerust en troost het bijvoorbeeld voordat je in het openbaar moet spreken of naar de tandarts moet.

Je kunt meer dan één innerlijk kind ervaren: de een is misschien verdrietig, een ander boos. Zoek in dat geval twee foto’s, geef ze een speciale plaats in huis en maak met beide contact.

De meesten van jullie zijn je innerlijke kinderen vergeten. Je hebt geleerd volwassen te zijn. Door vroege ervaringen heb je overlevingsstrategieën ontwikkeld, zoals hard werken en je emoties opzijschuiven. Je hebt dit gedaan om te voorkomen dat je nog meer gekwetst zou worden en om waardering te krijgen. Het waren pogingen om de liefde die je niet kreeg te compenseren. Dus als je leven gevuld is met hard werken en presteren, neem dan tijd om weer in contact te komen met je innerlijke kind en met je speelse kant. Dat is een goede manier om van jezelf te gaan houden – een van de belangrijkste.

Hoewel je misschien verlangt naar erkenning van anderen, zul je je daardoor niet werkelijk beter voelen. Maar als jíj van jezelf houdt om wie je bent – ongeacht wat je doet – kun je werkelijke liefde gaan ervaren. Als je erkent dat je perfect bent zoals je bent, ervaar je ware liefde.