Artikelen

Praktische tips voor meer aarding en rust

02 oktober 2017

door Froukje

Het valt mij op dat veel mensen hoog in hun energie zitten, dat wil zeggen dat er teveel energie  in de bovenkant van het lichaam en energieveld zit en te weinig energie in buik, benen en voeten. Je energie kan niet goed doorstromen naar beneden. Dit voelt als spanning en onrust. Je ademhaling is onrustig en hoog.

Herken je dit gejaagde gevoel?

Wat zijn de oorzaken en wat kun je eraan doen?
Het is geen nieuws dat het tempo in de westerse wereld eigenlijk veel te hoog ligt voor het menselijke organisme. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op je vermogen alle inkomende informatie te kunnen integreren. Het leven op deze manier is niet in harmonie met het tempo van de natuur en van de aarde zelf. Je kunt dit duidelijk merken wanneer je een tijdje in de natuur vertoeft. Als vanzelf kom je tot rust en ontspanning doordat je harmoniseert met de natuur. Energetisch gezien ‘zakt’ je energie en komt er meer balans in je lichaam.

Naast het hoge tempo ligt er bij veel klussen de nadruk op werken met het hoofd. En dan is er ook nog de invloed van de toenemende straling door computers, zendmasten en mobiele telefoon.
Hiernaast kunnen er blokkades in je lichaam zijn ontstaan die de doorstroming naar het onderlichaam beperken of blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan vastgezette angst of verdriet.

Hier volgen een paar korte en eenvoudige oefeningen die je kunnen helpen om je balans te herstellen en weer rustig en geaard te worden.

1. Neem gedurende de dag regelmatig even pauze om letterlijk op adem te komen. Adem een paar keer dieper in en uit naar je buik, lang en rustig. Probeer je aandacht zoveel mogelijk bij je adem te houden. Als je merkt dat je afdwaalt, breng je je aandacht rustig hiernaar terug. Doe dat liefst 5 minuten of langer.

2. Probeer bewuster te zijn van je  spieren in het bekkengebied en je benen. Ontspan ze regelmatig zodat de energie naar beneden kan stromen. Stel je voor dat je voetzolen, je stuit en onderkant van de romp energetisch open zijn voor een goede doorstroming.

3. Bij sommigen zie ik een blokkade horizontaal ter hoogte van het middenrif. Als je het gevoel hebt dat jij dit hebt kun je je voorstellen dat deze blokkade oplost door er licht en liefde naartoe te laten gaan vanuit je hart.

4. Masseer regelmatig de benen, voeten en het bekkengebied zodat deze losser worden en meer gaan stromen.

De oefeningen zijn simpel maar er tijd voor nemen en aan te denken, is misschien lastiger. Wat hierbij kan helpen is bijvoorbeeld 5 lucifersstokjes in je broekzak. Elke keer als je een pauze hebt genomen, doe je 1 stokje in de andere zak. En natuurlijk de moderne manier: er zijn vast wel appjes voor je mobiel die je om de paar uur waarschuwen.

Ben je geïnteresseerd om een hele andere manier van aarding te leren: kom dan naar de introductie workshop van de cursus Awakening your Light Body op 9 december.
Succes!